10 praktische stappen om te starten met je nieuwsbrief
Je hebt besloten dat je een digitale nieuwsbrief wilt maken. Je ziet ze regelmatig verschijnen in je eigen mailbox en je hoort in je omgeving positieve geluiden. Maar daar zit je dan. Hoe start je in hemelsnaam een nieuwsbrief op? Waar begin je? Wij laten je stap voor stap zien hoe je van idee tot uitvoering komt.
1. Bedenk wat je wilt bereiken met je nieuwsbrief
Alleen als je weet wat je wilt, kun je een goede nieuwsbrief maken. Je begint dan ook met het doel van je nieuwsbrief. Wil je lezers bijvoorbeeld informeren, tot actie aanzetten of je naamsbekendheid vergroten? o
Ieder doel vraagt om een andere soort inhoud.
Als je wilt dat je lezers een product bestellen via je website benader je ze anders dan wanneer je ze informeert hoe ze e-learning het beste kunnen toepassen in hun organisatie.
Natuurlijk is je hoofddoel dat mensen (of dat nou je lezers zijn of personen die op een of andere manier getriggerd zijn door jouw informatie) jouw product of dienst afnemen. Je bent tenslotte geen filantropische instelling (ben je dat wel: prima, maar het grootste deel van onze doelgroep niet …;)).
Een mix van verschillende doelstellingen die elkaar deels overlappen is dan ook zeker mogelijk, maar bepaal wel een hoofdfunctie: daar kun je iedere keer op terugvallen.
2. Wie is je belangrijkste doelgroep?
Denk aan je potentiële lezerspubliek, wie wil je bereiken? Stel duidelijk vast wie je belangrijkste doelgroep is en onderscheidt eventueel nog secundaire doelgroepen. Pas als je weet voor wie je de nieuwsbrief exact maakt, kun je een nieuwsbrief uitbrengen die hen aanspreekt. Zorg er vervolgens voor dat je weet wat er speelt bij de groep die je wilt bereiken. Ken hun interesses en informatiebehoefte. Informeer eventueel vooraf bij een aantal mensen die binnen je beoogde doelgroep vallen naar het nieuws dat zij nu missen en of ze daar graag via een nieuwsbrief meer over willen horen.
Wie je doelgroep is, hangt nauw samen met wat je met je nieuwsbrief wilt bereiken.
Als je voornamelijk wilt informeren, mik je op een brede doelgroep. Gaat het je vooral om het aanzetten tot actie, dan moet je je richten op mensen die het eens zijn met je doelstellingen en zich herkennen in wat jij te bieden hebt.
Als je goed weet voor wie je je nieuwsbrief maakt en wat hun informatiebehoefte is, kun je makkelijker bepalen welke thema’s er in je nieuwsbrief aan de orde moeten komen en hoe je dat nieuws presenteert.
3. Bepaal de frequentie van verschijning
De frequentie van je nieuwsbrief is enorm bepalend voor het succes ervan. Er is een verschil tussen een nieuwsbrief die je met een vaste frequentie verstuurt en een losse mailing die te pas en onpas verstuurd wordt. Wij irriteren ons mateloos aan dat laatste. Als wij ons aanmelden voor een nieuwsbrief en we ontvangen vervolgens 3 verkoopmails per week, haken we af. Stuurt iemand echter eens per kwartaal een nieuwsbrief, dan blijft de informatie, en dus de persoon of organisatie, ook niet hangen. Een goede frequentie is in onze ogen 1 tot 2 keer per maand. Kijk ook wat je mogelijkheden zijn en hoeveel nieuws je eigenlijk te melden hebt. Kies dan een frequentie die daarbij past en haalbaar is.
Je kunt dagelijkse updates het beste plaatsen op je website of social media. Onthoud dat je altijd een extra nieuwsbrief kunt verzenden als er iets belangrijks is om te melden. Maar voorkom irritatie door er teveel te sturen. Je wilt tenslotte niet het predicaat SPAM krijgen.
4. Kies de juiste timing
Verzend je nieuwsbrief zo veel mogelijk op een vaste tijd. Ga na hoe en waar je lezers het internet gebruiken en wanneer op de dag ze tijd hebben om je informatie te lezen: ’s morgens op het werk bij het openen van hun mail of ’s avonds als ze na hun werk thuiskomen? Of toch beter rond de lunch? Maar houd ook rekening met je eigen mogelijkheden: wanneer is er tijd voor het opstellen en verzenden van de nieuwsbrief?
5. Zorg voor continuïteit én afwisseling
Je wilt dat je nieuwsbrief herkenbaar is voor je lezer. Dat betekent: een formule ontwikkelen (en die elk nummer weer tot leven brengen). Dat klinkt wat zwaar maar die basis is wel belangrijk. Je kunt voor continuïteit en herkenbaarheid zorgen door een terugkerende vormgeving, vaste rubrieken en een bepaald format (altijd een blogartikel en een klantrecensie bijvoorbeeld). Maar daarnaast moet je ook zorgen voor afwisseling, door verrassende onderwerpkeuzes en door bijvoorbeeld te variëren in de lengte van de artikelen.
6. Denk na over de onderwerpen die je in je nieuwsbrief naar voren laat komen
Als je eenmaal de basis hebt bepaald ga je nadenken over de onderwerpen die je in je nieuwsbrief naar voren laat komen. Zorg dat de onderwerpen goed aansluiten bij je formule. In onze blog Onderwerpen voor bloggen: hoe kom je eraan? leggen we uit hoe je aan concrete onderwerpen komt voor blogartikelen en die je weer kunt gebruiken in je nieuwsbrief.
7. Beperk de omvang van je nieuwsbrief
Een digitale nieuwsbrief mag niet te lang zijn. Zorg voor een goede en krachtige inhoud en niet minder dan twee en niet meer dan vier artikelen/onderwerpen. Beter twee keer een korte e-nieuwsbrief verzenden dan één keer een lange.
8. Kies een systeem om je nieuwsbrief te versturen?
Je nieuwsbrief verzenden kan op verschillende manieren. Van een pdf in je mailprogramma tot het verzenden van een opgemaakte nieuwsbrief via een professioneel programma. Als je het goed wilt aanpakken, kies dan voor een programma zoals Mailblue, Mailchimp of Autorespond. Je investeert dan eenmalig in de opmaak van een template (je kunt het zelf doen of uitbesteden) maar daarna is het vrij eenvoudig om je nieuwsbrief zelf te versturen. Kies je voor Autorespond, bekijk dan ook eens de Autorespond Academie, een online programma waarmee je leert hoe Autorespond werkt..
9. Maak een nieuwsbrief template
Als je de basis hebt bepaald en het systeem hebt gekozen bepaal je de opmaak van je nieuwsbrief. Er zijn duizenden templates beschikbaar waardoor je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Afhankelijk van het systeem dat je kiest kun je een template eenvoudig zelf maken of personaliseren op basis van een bestaand template. Binnenkort leggen we je uit hoe de layout van je nieuwsbrief er het best eruit kan zien.
10. Nieuwsbrief schrijven
Nu de basis is gelegd kun je echt aan de slag. Schrijf de input voor je nieuwsbrief volgens je vastgestelde format en je eerste nieuwsbrief is een feit!
Wij zijn benieuwd waar jij tegenaan loopt bij het maken van je nieuwsbrief. Of misschien ben je nog niet zover en wil je meer tips. Wij horen het graag!