Je hebt een website of wilt er één. Met teksten natuurlijk. Een goede webtekst is niet hetzelfde als een artikel voor een magazine. Internet is een vluchtig medium: om bezoekers vast te houden, moet je ze snel weten te prikkelen en te boeien. Hoe doe je dat? In deze blog 7 tips om een goede webtekst te schrijven.
1. Houd een webtekst kort
Internetters zijn ongeduldig. Ze surfen van site naar site en hebben een korte aandachtsspanne. Je moet ze dus meteen ‘bij de kladden grijpen’ en niet te lang vasthouden. Plaats belangrijke tekst bovenaan. Dat begint al bij de titel: zorg voor een aantrekkelijke zin die prikkelt en uitnodigt om verder te lezen.
2. Blijf bij jezelf en schrijf persoonlijk
Spreek de bezoeker persoonlijk aan, alsof je met hem in gesprek bent. Doe dat op de toon die past bij jou en je doelgroep. Wij zijn in het dagelijks leven heel informeel. We gebruiken altijd ‘je’ en ‘jij’, ook tegen onze klanten. Het zou raar zijn als we dan op onze website ‘u‘ zou gebruiken.
3. Schrijf je webtekst actief
Houd zinnen kort en actief. Gebruik geen werkwoorden als ‘worden’ en ‘zullen’. Dus niet Deze dienst zal je helpen om onweerstaanbaar te worden maar Deze dienst maakt jou onweerstaanbaar!
4. Gebruik zoekwoorden
De lezer moet in één oogopslag weten waar jouw website over gaat. Bedenk wat de kernwoorden van je bedrijf en dus van je website zijn. Waar googelen potentiële klanten op? Zorg dat deze zoekwoorden in je koppen en teksten regelmatig terugkomen. Forceer dit niet: het belangrijkste is dat je teksten (inclusief titel!) lekker lezen. Je schrijft in eerste instantie voor je bezoekers en niet voor de zoekmachine. Een handige plugin hiervoor is de SEO plugin van Yoast (WordPress).
5. Maak lijstjes
Opsommingen zijn goed scanbaar, ze bieden structuur, doen het goed bij de zoekmachine en het schrijft prettig. Een lijstje met ‘5 redenen om nu je communicatie aan te pakken’ triggert en leest makkelijk.
6. Gebruik tussenkopjes en witregels
Vermijd grote lappen tekst. Deel je tekst op in alinea’s met witregels ertussen. Tussenkopjes en opsommingen maken je tekst overzichtelijk. Daarmee kom je de haastige lezer tegemoet; hij scant een tussenkop en weet meteen of het voor hem interessant is om verder te lezen.
7. Gebruik links
Je wilt dat bezoekers actie ondernemen op je site. Voorkom dat ze moeten nadenken over de volgende stap: stuur ze met een duidelijke call to action in de door jou gewenste richting. Plaats interne hyperlinks en opvallende buttons waar de lezer niet omheen kan met ‘Maak nu kennis met…’ of ‘Ik doe mee’.
Ben jij helemaal gewend aan het schrijven van teksten voor het web?
Ook interessant voor je:
- 7 stappen om te starten met bloggen
- Goed beeldmateriaal voor je blog, social media, nieuwsbrief of website
- Hoe je ervoor zorgt dat jouw nieuwsbrief gelezen wordt
rob franken
In de afgelopen dagen twee websites gebouwd, zakelijk en meer persoonlijk. Ben wel benieuwd naar een onafhankelijke analyse.
Wellicht nader contact?
Rob Franken
Noor - Virtual Heroes
Hoi Rob, ik kan je altijd een analyse geven, ik ben alleen geen websitebouwer en -expert, dus even afhankelijk van waar je naar op zoek bent. We kunnen altijd contact hebben uiteraard, handiger om dan even te mailen naar contact@virtualheroes.nl.
Groeten, Noor