Organiseer jij binnenkort een webinar? Natuurlijk is het belangrijk dat je dan veel aanmeldingen hebt, maar als je geen sterk en samenhangend verhaal kunt bieden, haken veel kijkers af. Dat is natuurlijk zonde! Het organiseren van een webinar kost veel tijd (dus geld), daarom is het belangrijk dat je niet alleen aandacht besteedt aan het werven van kijkers maar ook aan de inhoud van je verhaal! In deze blog lees je hoe je de aanwezigen van jouw webinar geboeid kan houden!
Denk goed na over het doel van je webinar
Om te beginnen is het belangrijk om helder te hebben waarom je een webinar wilt geven. Welk doel wil jij bereiken? Veel ondernemers gebruiken webinars als een marketingtool om hun producten of diensten te verkopen en meer leads te krijgen. De focus ligt bij een webinar vaak op een specifiek onderwerp waaraan een van jouw diensten of producten gekoppeld is en jij jouw doelgroep meer over wil vertellen.
Op basis van het onderwerp van jouw webinar melden mensen zich aan. Stel daarom jezelf de vraag: wat wil je bereiken aan de hand van het webinar? Het heeft geen enkele zin om een promotieverhaal op te hangen als er geen waarde aan vastzit voor de deelnemer. Denk vooraf dus goed na wat je wilt bereiken: puur informeren, aan de relatie werken, tot concrete actie aanzetten …. Pas als je dat helder voor ogen hebt, kun je aan de inhoud van je verhaal gaan werken. In het webinar deel jij jouw expertise en laat jij zien hoe jij de deelnemers kan helpen bij het vraagstuk waar zij mee worstelen. Houd dus je doelgroep in gedachten: wat is de concrete behoefte? Als jouw doelgroep erg geïnteresseerd is in het onderwerp is de kans namelijk veel groter dat ze zich aanmelden en jouw hele webinar volgen.
Lees ook: waarom een webinar geven een effectieve marketingtool is
Kies de juiste dag en tijdstip
Kies het juiste moment om jouw webinar te geven! Weet je niet precies wat dat juiste moment dan is? Verplaats je in je doelgroep. Wanneer is het voor hen een druk moment? Richt je je op jonge ouders? Geef dan geen webinar tussen 17.00 en 20.00 uur (spitsuur thuis). Organiseer jij een webinar voor bijvoorbeeld B2B? Dan is bijvoorbeeld de maandagochtend vaak het moment dat veel teams samenkomen en dus weinig tijd hebben. In de avond hebben mensen over het algemeen meer vrije tijd, 20.00 uur is dan ook een populair tijdstip. Behalve als je je richt op maaltijdbezorgers …;)
Wanneer je een dag en tijd kiest die aansluit bij jouw doelgroep, melden meer mensen zich aan en blijven ze automatisch langer hangen.
Daarnaast is het natuurlijk altijd mogelijk dat er aanmelders zijn die last minute toch niet kunnen deelnemen. Zorg er dan voor dat je een opname hebt die je (uiteraard via een automatische funnel) toestuurt aan iedereen die zich heeft aangemeld. Zo geef je ze de mogelijkheid het webinar in hun eigen tijd terug te luisteren en alsnog actie te ondernemen. Doe je een aanbod in het webinar waar veel urgentie aan vastzit? Dan kan het versturen van een opname juist averechts werken.
Kies zorgvuldig jouw programma
Welk programma ga jij gebruiken om jouw webinar te geven? Er zijn talloze webinartools op de markt en veel ervan doen erg goed hun werk. Realiseer je dat een goede tool (en goed en snel werkend internet) vereisten zijn om een succesvol webinar te geven waarbij mensen lang aanwezig blijven. Beknibbel daar dus zeker niet op. In een eerdere blog hebben wij verschillende programma’s voor je op een rijtje gezet!
Lees ook: hoe organiseer je een succesvol webinar?
Maak een knaller van een eerste indruk!
De eerste paar minuten van jouw webinar zijn het meest van belang! Hiermee zet je de toon voor de rest van het webinar en zorg je ervoor dat de deelnemers geboeid blijven. Zorg er daarom voor dat je op tijd begint, te laat starten zorgt voor veel afhakers. Evenals technische issues, bereid je dus goed voor.
Begroet jouw kijkers en trek hun aandacht, op een manier die bij jou past en jouw werkwijze weerspiegelt. Geef argumenten waarom mensen tot het einde moeten blijven hangen maar maak er niet direct een verkoopverhaal van: richt je op de luisteraars, niet op jezelf.
Een goede presentatie is het halve werk
Naast een goede introductie is de rest van de inhoud van het webinar natuurlijk net zo belangrijk. Je wilt de deelnemers prikkelen en stimuleren om te blijven kijken. Zorg er dus voor dat je de pijn van de doelgroep (waar hebben ze last van?) goed naar voren brengt. Gebruik hiervoor een combinatie van beeld, video, tekst en jezelf aan het woord. Werk naar een climax toe, zodat de deelnemers op het puntje van hun stoel zitten om te ontdekken hoe de afloop zal zijn. Houd op het einde geen standaard verkooppraatje. Benoem nogmaals de frustraties van de deelnemers en wat het ze oplevert als ze actie ondernemen. Als vanzelf leid je ze dan naar waar je ze hebben wil …
Zorg voor interactie
Door gebruik te maken van bijvoorbeeld een poll of live chat, kun je tijdens het webinar de aandacht blijven trekken van jouw kijkers. Deze interactie zorgt ervoor dat ze aangewakkerd en opnieuw getriggerd worden. Interactie kan op verschillende manieren zoals het inbrengen van een poll, een quiz, een vraag via de chat etc. De mogelijkheden hangen uiteraard af van het programma dat jij gebruikt om jouw webinar op te zetten. Twijfel jij tussen verschillende programma’s? Wij hebben er een paar op een rijtje gezet.
Maak je webinar niet te lang
De aandachtsspanne van de mens is helaas niet zo lang. Zorg er daarom voor dat jouw webinar niet langdradig wordt en te lang duurt. Wanneer dit wel is, verlies je veel deelnemers. Een goede richtlijn voor de gemiddelde lengte van een webinar is tussen de 30 tot 60 minuten.
Lees ook: 5 tips voor een waardevol webinar
Blijf jezelf
Er is een reden waarom luisteraars zich hebben aangemeld voor jouw webinar, ze zijn opzoek naar een antwoord op hun vraag en ze vertrouwen jou! Het is dus belangrijk om
dicht bij jezelf, jouw missie en doel te blijven. Volg dus, naast bovenstaande tips, vooral je gevoel en wees jezelf.