Automated marketing: de mogelijkheden, de feiten én de fabels

Automated marketing: de mogelijkheden, de feiten én de fabels

Wanneer je jouw e-mailmarketing regelt, is het verstandig om de mogelijkheden van automated marketing eens onder de loep te nemen om jouw marketing naar een hoger niveau te brengen. Misschien weet je al wel wat marketing automation is, maar ken je nog lang niet alle mogelijkheden. Het kan ook zo zijn dat je allerlei (onrealistische) verwachtingen hebt zonder te weten wat nu precies de fabels en de feiten zijn. In dit blog hebben wij een mooie basis aan informatie voor je klaargezet.

Wat is automated marketing?

Voordat we dieper induiken op het onderwerp, vertellen we je graag eerst even wat automated marketing is, zodat je niet mogelijk halverwege de draad al kwijtraakt. Automated marketing is het geautomatiseerde proces van het versturen van e-mails naar (potentiële) klanten, gebaseerd op de plek waar zij zich op dat moment in jouw sales funnel bevinden. Dat wil zeggen dat zodra jouw funnel compleet is ingericht, je hier deels je handen vanaf kunt halen. Uiteraard wil dit niet zeggen dat je nu spontaan met je voeten omhoog kunt gaan wachten tot je op magische wijze succesvol wordt van je automated marketing. Helaas. 😉 

Kun je mensen echt zomaar tracken vanuit je woonkamer?

Automated marketing kent veel mogelijkheden, maar er fladderen ook een hoop misconcepties rond op het web. Zo kun je wel degelijk gebruikersgedrag volgen, maar daarvoor moeten ze je wel eerst iets geven. Je kan dus niet zomaar achterhalen of je overbuurvrouw net zo vaak op jouw website aan het gluren is als dat ze bij jouw woning naar binnen gluurt wanneer ze de hond uitlaat. Het wordt een ander verhaal wanneer deze buurvrouw haar e-mailadres achterlaat door bijvoorbeeld de weggever (gratis e-book) op je website te downloaden. Vanaf dat moment wordt je buurvrouw een relatie van je (niets romantisch, geen zorgen) en kun je zien of ze betrokken blijft. Meer over betrokkenheid van gebruikers kun je lezen in dit blog.

Wat kun je dan wel met automated marketing? 

Kort gezegd: een hoop. Het is een beetje afhankelijk van hoeveel informatie je van je relaties hebt. Hoe meer informatie je hebt, hoe meer je kunt doen. Heb je alleen een e-mailadres? Dan kun je ze meenemen in jouw campagnes en nieuwsbrieven. Maar heb je bijvoorbeeld een geboortedatum, dan kan daar een persoonlijke mail aan gekoppeld worden met een leuk verjaardagsbericht of een goede eenmalige korting. 

Een ander voorbeeld is de mogelijkheid om jouw potentiële klant er even aan te herinneren dat ze iets in hun winkelmandje hebben gezet zonder dit af te rekenen. Eventueel zou je hier een korting aan toe kunnen voegen om het net iets aantrekkelijker te maken zodat ze het de volgende keer misschien wél meteen afrekenen. Je bent daar volledig vrij in! Het is ook leuk om in te spelen op interesses, die je kunt navigeren op basis van op welke links iemand bijvoorbeeld wel of niet klikt. Daarmee voorkom je ook dat je tegen een muur praat en bijvoorbeeld geen buggy aanbeveelt aan mensen die absoluut geen kinderwens hebben, om maar even een voorbeeld te noemen.  

Kan automated marketing leiden tot een (gedeeltelijk) passief inkomen? 

Wanneer je jouw marketing automations goed inricht, wordt het opbouwen en onderhouden van jouw relaties steeds efficiënter en waardevoller. Je wilt hen vloeiend door jouw verhaal heen laten leiden en ze het gevoel geven dat jij persoonlijk een momentje uit je dag hebt genomen om ze te beantwoorden. Natuurlijk is dit niet zo en dat weten je klanten (waarschijnlijk) ook, maar het creëren van het gevoel van zo’n persoonlijke touch doet al heel veel met de beleving. 

Naast die persoonlijke touch wil je natuurlijk je expertise delen, ze zijn tenslotte om een reden in jouw e-mailmarketing terechtgekomen. Het is echter niet alleen je expertise, maar ook je ervaring die je deelt. Als dat beide goed land, creëer je vertrouwen richting jou en je product/dienst, en autoriteit op het gebied waar jij gespecialiseerd in bent. Wat je hiermee eigenlijk aan het doen bent, is het opbouwen van een E-E-A-T funnel. Door mensen te laten zien dat je weet waar je over praat en dit als het ware in een langlopende presentatie aan ze voorlegt, zullen zij zich meer geneigd voelen om jouw product te gebruiken dan wanneer je ze gewoon direct het product voorschotelt.

Want wees eerlijk, hoe vaak kijk jij naar een aanbod van (bijvoorbeeld) een cursus van iemand die je toevallig tegenkomt op social media en ben je meteen geneigd om dit daadwerkelijk aan te schaffen? Tenzij het gaat om iets laagdrempeligs, zoals een gratis weggever of een cursus met een flinke korting die slechts enkele euro’s kost, willen mensen vaak eerst meer informatie. Door hen te leiden door jouw E-E-A-T funnel bied je ze echtheid vanuit jou en heb je de ruimte om alle twijfel geleidelijk aan weg te nemen voordat ze aankomen op het eindpunt: jouw product. Een goed ingerichte E-E-A-T funnel biedt daarmee dus ook de mogelijkheid tot een (gedeeltelijk) passief inkomen.

Waar houd je rekening mee?

Geautomatiseerde content klinkt heel handig, want je hoeft er zelf weinig tot niets voor te doen als het eenmaal staat. Je wilt echter wel voorkomen dat het te onpersoonlijk wordt. Jouw persoonlijke touch zorgt voor meer betrokkenheid vanuit jouw doelgroep, wat je nodig hebt om hen lang genoeg aan te laten haken totdat je ze via jouw funnel naar jouw product hebt geleid. Zorg dus dat je daar rekening mee houdt en dat je niet alleen maar je automations hun werk laat doen. 

Zelf moet je dus ook betrokken blijven bij je marketing automations. Het is van belang dat je de vijver (met relaties) continu aan blijft vullen, maar ook de niet betrokken relaties verwijderd om je vijver schoon te houden, zodat je openingsratio er ook niet onder lijdt. We hebben niets aan 400 mensen op onze lijst als ze vervolgens alle e-mails direct de prullenbak in swipen. Gelukkig heb je daar weer een handige betrokkenheidsfunnel voor.

Ben je klaar om aan de slag te gaan?

Nu je meer weet over wat automated marketing is, ben je misschien ook wel benieuwd naar waar je dit allemaal in kunt gaan realiseren. Vanuit onze ervaring raden wij je de e-mailmarketing tool MailBlue aan. MailBlue biedt een overzichtelijk systeem waarin je jouw relaties kunt onderhouden, automatiseringen kunt opzetten en nieuwsbrieven en campagnes uit kunt sturen. Wij raden dit programma ook aan bij onze klanten en vinden het persoonlijk erg fijn om ermee te werken, wat ook maakt dat wij al lange tijd affiliates zijn van MailBlue. Wanneer je het opzetten van een eigen automatisering nog overweldigend vindt klinken, heeft MailBlue templates voor je om de drempel te verlagen. Kortom: MailBlue heeft alles wat je nodig hebt om voor jouw onderneming een sterke fundering te leggen op het gebied van e-mailmarketing! Indien je graag een kijkje wilt nemen in MailBlue, kun je hier een gratis proefaccount aanmaken.

 

Behoefte aan meer leesvoer rondom e-mailmarketing? Lees dan ook:

 

Reageer

Verder lezen