Dit kan influencer marketing voor jouw bedrijf betekenen
Is influencer marketing alleen weggelegd voor grote mode- en beautymerken? Nee hoor! Dat is een vooroordeel. Deze populaire online marketingtak biedt veel bedrijven de nodige kansen om bij een groot publiek onder de aandacht te komen. Aan jou om deze kansen te ontdekken en te pakken! Voordat je de gram afspeurt naar jouw favoriete influencers geven we je eerst een klein introductielesje. Wat is influencer marketing nou eigenlijk? Wat betekent het voor jouw onderneming en waar begin je?
Wat is influencer marketing?
Influencer marketing is een vorm van online marketing, waarbij een persoon via social media jouw bedrijf, product of dienst onder de aandacht brengt bij jouw doelgroep. In ruil voor een product (barterdeal) of (vaak) betaalde samenwerking plaatst de influencer content met jouw product of vermelding van jouw dienst in één of een aantal updates op zijn social media account. Instagram, YouTube, blogs en nu ook TikTok zijn populaire platforms waarop talloze influencers te vinden zijn.
Wat kan influencer marketing voor jouw bedrijf betekenen?
Ken je de kracht van mond-tot-mondreclame? Influencer marketing is stiekem ouder dan je denkt. Het zit nu alleen in een ander jasje. Een aanbeveling van een betrouwbaar persoon is heel erg waardevol voor een consument. Als een vriendin jou een restaurant tipt, ben je sneller geneigd om deze tip in de toekomst te gebruiken, dan wanneer je reclame vanuit een bedrijf langs ziet komen. Iemand die jij kent is immers tevreden over de ervaring (product of dienst die een bedrijf biedt). Een influencer is jouw felbegeerde uitnodiging tot de online vriendenkring van je potentiële klant. Maar dan met heel veel vrienden die deze vriend erg leuk vinden (ze hebben niet voor niets op de “volg” knop gedrukt)!
Daardoor is influencer marketing zo interessant voor bedrijven: je kunt er een groot bereik mee opbouwen én je doelgroep op een waardevolle manier beïnvloeden.
Welke influencers zijn er?
Dat is het leuke: er zijn zoveel verschillende influencers! Zo zijn er beauty, mode, sport, reis, mama, spirituele, boek en zelfs plant influencers online te vinden die met liefde content maken over hun passie. De kracht van een goede influencer samenwerking zit in de juiste match vinden tussen jouw bedrijf en de online vriendenkring (volgersbestand) van de influencer.
Waar begin je?
Lukraak en head first ergens induiken, raden we je af. Bepaal wat jouw verwachting is van influencer marketing voor jouw bedrijf (waar past het in jouw online marketing plan?) en hoeveel je bereid bent om daarin te investeren (hoe meer volgers, hoe dieper je in je portemonnee zal moeten graven). Ga vervolgens op zoek naar influencers die passen bij jouw niche en kostenplaatje en start het gesprek!
Influencer marketing voor kennisondernemers
Vraag jij je af of influencer marketing in jouw straatje als (online) kennisondernemer past? Jazeker! Mond-tot-mondreclame is ook voor jouw bedrijf interessant en waardevol. Nodig een influencer die goed bij jouw bedrijf(swaarden) past met een interessante community bijvoorbeeld uit om deel te nemen aan jouw webinar of online programma. Het delen van ervaringen helpt jou je zichtbaarheid vergroten en levert je waardevolle promotie op bij een potentiële doelgroep!
Heb jij ervaring met influencer marketing? Zou jij het inzetten voor jouw bedrijf? Deel je aanvullingen, tips en gedachten met ons in een reactie!