Dit zijn de 5 best converterende marketing automations van onze klanten

Dit zijn de 5 best converterende marketing automations van onze klanten

Je kunt met marketing automations een hoop bereiken voor jouw conversie percentage. Om het meeste uit jouw automations te halen hebben wij voor jou de 5 best converterende marketing automations van onze klanten op een rijtje gezet. Resultaten uit de echte wereld van marketing, wat wil je nog meer? Maar voordat we hier dieper induiken, nemen we je eerst even mee door wat praktische uitleg. Houd de spanning voor het ontdekken van die pareltjes van automations dus nog even vast!

Converteren…? En wat betekent conversie?

Het internet staat er vol mee. Converteren, de beste aanpak voor de meeste conversies, hoe je jouw conversies kunt optimaliseren… Maar wat is converteren nu eigenlijk? Converteren is in principe het omzetten van potentiële klanten naar daadwerkelijke klanten, door middel van conversies.

En wat is een conversie dan?

Je kunt een conversie opsplitsen in twee varianten: zachte conversies en harde conversies. Een harde conversie is vaak een concrete bijdrage aan de verhoging van de omzet, zoals bijvoorbeeld een bestelling. Een zachte conversie draagt daar ook aan bij, maar levert niet altijd direct omzet op. Denk hierbij aan het downloaden van een weggever of het inschrijven voor een nieuwsbrief.

De zachte conversies worden vaak vergeten, terwijl ze juist ontzettend belangrijk zijn voor onze harde conversies. Zij vormen in vele gevallen de weg ernaartoe. Een inschrijving voor een nieuwsbrief brengt niet direct geld binnen, maar wanneer deze persoon vervolgens vanuit een van jouw nieuwsbrieven een product of dienst besluit te bestellen, heb je wel een harde conversie binnen die je zonder een zachte conversie niet had gehad.

Een conversie draait dus niet altijd direct om omzet, maar om de beweging die je voor ogen hebt (de customer journey) ook daadwerkelijk plaats te laten vinden. Hoe dit is ingedeeld hangt af van jouw persoonlijke doel.

Waarom veel van onze klanten jou al voorgingen

Met inmiddels al aardig wat klanten op onze naam hebben wij voor hen al honderden automations opgezet. Bij de ene klant zijn deze wat groter en ingewikkelder dan de ander, maar dat ze werken wordt keer op keer bewezen. Het voordeel van marketing automations is dat ze, zoals de naam al suggereert, acties geautomatiseerd laten plaatsvinden. Op deze manier kun je mensen moeiteloos meenemen door jouw proces.

Automations kunnen onder andere enorm praktisch zijn voor het organiseren van cursussen en trainingen die je geautomatiseerd wilt laten verlopen. Denk hierbij alleen al aan het inschrijvingsproces en het doorspelen van informatie met betrekking tot de desbetreffende cursus of training. Zeker wanneer het een terugkerend proces is, kun je enorm veel tijd winnen door dit te laten automatiseren.

Ook kun je automations zo inrichten dat je mensen door een door j

ouw gekozen weg heen leidt. Je kunt ze op deze manier vele malen langer vasthouden dan bij een kort bezoek op je website. Dit is waar het belang van een weggever of nieuwsbrief om de hoek komt kijken. Vaak zie je dat mensen hun interesse nog even moeten laten bezinken. Voor niets komt de zon op, maar dat geldt helaas niet voor de cijfers op hun bankrekening (anders zouden wij deze automations ook niet meer nodig hebben ;-)). Het bieden van een soort tussenstap, zoals een weggever of een nieuwsbrief waar vanuit ze nog steeds informatie kunnen vergaren zonder meteen een paar duiten neer te hoeven leggen, is ideaal voor jouw toekomstige harde conversies.

Mijn automation levert niets op… wat nu?

We leren met vallen en opstaan wat wel en niet werkt, zo ook in marketing automation. Het kan voorkomen dat je denkt dat je de perfecte automation in elkaar hebt geflanst, om vervolgens weinig tot geen resultaat te boeken. Dat wil echter niet zeggen dat je jouw automation dan maar weg moet gooien. In plaats daarvan ga je op onderzoek uit om te zien waar het misgaat, en pas je jouw automations zodanig aan totdat het wel werkt. Dat wil zeggen dat je stapje voor stapje aan de slag gaat, zodat je ook echt inzicht krijgt in wat er precies wel en niet werkt.

Ga dus niet gelijk bij de pakken neer zitten als je niet meteen het ideale resultaat krijgt. We verwachten tenslotte ook niet dat je bij je eerste rijles meteen weet hoe je moet autorijden… Heb deze verwachting dan ook niet bij de aanpak van je marketing, zeker niet wanneer je bijvoorbeeld pas net hebt uitgevogeld wat conversie is.

De 5 best converterende marketing automations van onze klanten

Wanneer je eenmaal weet wat conversies zijn, wil je natuurlijk weten hoe je deze kunt realiseren in je automated marketing. Om je op gang te helpen lichten we voor jou 5 marketing automations uit die bij onze klanten erg goed werken!

  1. Betrokkenheidsfunnel

De betrokkenheidsfunnel houdt bij of de mensen die jij in je lijst hebt staan wel of niet betrokken zijn bij wat jij te vertellen hebt. Wanneer deze funnel naar behoren werkt zou je een hoge conversie moeten hebben, omdat je automatisch je lijst schoonhoudt van niet-betrokken mensen. Eén van onze klanten maakte slim gebruik van deze funnel door de niet-betrokken mensen een bizar aanbod van 99% korting te bieden op een serieus gewild product. Dit was de aanleiding voor deze niet-betrokken mensen om toch weer betrokken te raken en in vele gevallen deden zij zelfs nog een extra aankoop er bovenop, wat de automatisering erg succesvol maakte. Lees hier uitgebreid waarom een betrokkenheidsfunnel jouw allereerste automatisering zou moeten zijn!

  1. Eventfunnel

Eén van onze klanten heeft een grote website met heel veel uitleg blogs over diverse onderwerpen. Bij deze website wordt bijgehouden welke pagina’s bezocht worden door hun relaties. Indien een relatie een pagina bezoekt met uitleg over iets waar zij een passend product bij hebben, dan krijgt deze relatie binnen 2 uur een mail in hun inbox met een tijdelijk, extra aantrekkelijk aanbod voor dat specifieke product. Er wordt hierbij wel rekening gehouden dat het niet direct af te leiden is van hun bezoek aan de desbetreffende pagina, omdat mensen dat toch vaak een beetje eng vinden. De eventfunnel converteert ontzettend goed omdat er alleen e-mails verstuurd worden naar de mensen die er op dat moment ook daadwerkelijk vraag naar hebben.

  1. Funnel na aanmelding webinar

Gratis webinars zijn nog steeds een populaire vorm van communicatie voor ondernemers om hun doelgroep te bereiken. De belangrijkste factor zit hem echter wel in dat mensen ook echt komen opdagen voor het webinar. In de drukke wereld die we vandaag de dag kennen vergeten mensen het wel eens om aanwezig te zijn bij het webinar. Ook is de urgentie om aanwezig te zijn wanneer het webinar daadwerkelijk plaatsvindt minder wanneer er bijvoorbeeld de mogelijkheid bestaat om achteraf een opname te ontvangen.

Een van onze klanten heeft een test uitgevoerd rondom dit “probleem” door na aanmelding van het webinar een heel persoonlijke mail te sturen. Deze was weliswaar geautomatiseerd, maar dat was nagenoeg niet zichtbaar. De persoonlijke mail bevatte een open vraag met betrekking tot het webinar, wat het aanwezigheidspercentage bij zijn webinar aanzienlijk verhoogde. Mensen reageerden op de mail om zijn vraag te beantwoorden, waar onze klant dan ook weer een passend (standaard) antwoord op had. Mensen voelden zich daardoor gezien en gehoord, en wisten dat hij rekende op hun aanwezigheid bij het webinar. En dat allemaal door een persoonlijke, geautomatiseerde touch.

  1. Heractiveringsaanbodfunnel

Een handige manier om meer omzet te halen uit bestaande klanten is een heractiveringsaanbodfunnel. Onze klant die gebruikmaakt van deze funnel heeft een online omgeving met waarde erin. Omdat onze klant weet dat haar doelgroep abonnementen absoluut niet waardeert, bestaat haar aanbod uit een eenmalige uitgave om toegang te krijgen tot haar online omgeving voor 6 maanden.

Wat we hier vervolgens wel voor hebben ingericht, is dat haar klanten 2 weken voor de afloop van hun toegang een e-mail krijgen met een aanbod om voor een kleine investering hun toegang te verlengen, of levenslang te maken. Hierbij wordt meegegeven dat zij tevens toegang krijgen tot een extra ruimte in de online omgeving met meer waarde die continu wordt aangevuld. Dat maakt het aanbod des te aantrekkelijker en maakt dat deze automatisering het super goed doet!

  1. Reviewfunnel

Reviews zijn van onschatbare waarde waar je mogelijk toekomstige klanten mee bereikt. Bij een van onze klanten hebben we een automatisering lopen waarbij mensen na aankoop nog extra in de watten worden gelegd. Ze ontvangen aanvullende tips en extra cadeautjes per e-mail om hen nog beter op gang te helpen. Na hen te voorzien van deze waardevolle content, leiden we hen naar een volgende e-mail met de vraag of zij een review achter willen laten. In deze mail geven we de klant heel bewust twee opties:

“Ja, ik wil een review geven.”

“Nee, ik wil geen review geven.”

Uit onderzoek blijkt dat wanneer mensen een keuze hebben (in plaats van een enkele knop), ze zich genoodzaakt voelen om te kiezen. Wanneer ze echt goed geholpen zijn, wordt er in dit geval veel sneller voor “Ja” gekozen. Zo hebben we voor deze klant een goede doorstroom aan reviews weten te creëren voor haar website, zonder dat dit ook maar enigszins geforceerd aanvoelt voor haar klanten.

Het ideale e-mailmarketing systeem voor jouw automations

Mocht je de liefde van ons leven als het om marketing gaat nog niet gevonden hebben, willen we je dolgraag MailBlue aanraden om deze marketing automations in op te zetten. MailBlue biedt een overzichtelijk systeem voor jouw e-mail marketing en heeft voor veel van onze klanten al grote bijdrage geleverd aan het verhogen van het conversie percentage. Mocht je toch nog een beetje zoekende zijn, MailBlue biedt een aantal interessante weggevers, waaronder een e-mailmarketing handboek

Wat is jouw favoriete funnel?

Heb jij nog goede verhalen gehoord over marketing automations die wij niet genoemd hebben in dit blog? Laat het weten in de comments! Mocht jij ook zo razend enthousiast zijn over de bovengenoemde funnels als dat wij dat zijn, horen we ook graag je favoriet. 😉

Wij zijn enthousiaste affiliates van MailBlue en Plug&Pay, wat maakt dat in dit artikel enkele affiliate links verwerkt zijn. Ons enthousiasme is groots, en dat delen we graag met jullie!

 

In de onderstaande blogs lees je meer tips om alles uit je online marketing te halen:

Reageer

Verder lezen