Dit zijn de trends en ontwikkelingen voor 2021
Yes, 2021 is officieel begonnen. Het jaar waarin iedereen hoopt op het einde van de pandemie. Begin 2020 had niemand verwacht dat het jaar er zo uit zou gaan zien. Om een blog te schrijven over trends en wat social media gaat doen in 2021 voelt een beetje dubbel, want je weet maar nooit ;). Gelukkig vragen we je niet om je vast te pinnen op hetgeen deze blog je gaat vertellen. We willen je graag inspireren en je ogen openen welke ontwikkelingen wij op dit moment gaan zien en verwachten te zien. Klaar voor? Let’s go!
Social media tot the max
Als we terugkijken op 2020 dan is een ding zeker: we hebben heel veel tijd doorgebracht op social media. En dat is niet gek. Want waar de hele offlinewereld platlag, konden we dankzij het internet toch contact houden met dierbaren, online sportlessen volgen en winkelen. Dat maakte het thuiszitten nog enigszins leuk.
Shop till you drop
Hoewel de functie van social media voornamelijk op vermaak en inspiratie ligt, zien we een verschuiving naar waar de focus meer gaat liggen op advertenties en social commerce. Het verkopen van je product deed je natuurlijk al via Instagram, maar met klikbare posts naar je producten wordt het naar een hoger niveau getild. Instagram heeft daarnaast het icoontje voor je likes ingeruild voor een tasje dat het nog makkelijker maakt om bij jouw favoriete winkel te shoppen via Instagram.
Content
Dit jaar blijft het op het gebied van content belangrijk om kwalitatieve en duurzame content te delen die inspeelt op actuele gebeurtenissen. Geen geroeptoeter meer, maar inspirerende verhalen met een goede boodschap en menselijke touch om de verbinding met je volgers aan te gaan. Dat dat kan met een knipoog bewijzen de memes en GIFjes wel die ook in 2021 volop gebruikt zullen worden. (En daar heeft Bernie Sanders himself een mooie aftrap voor gegeven!)
Video blijft booming
Ook videocontent is een blijvertje. De pandemie zorgde ervoor dat we nog meer video’s zijn gaan kijken dan dat we al deden. Niet gek, want we zitten meer thuis en zijn meer aangewezen op wat we voor handen hebben. TikTok, Snapchat en Instagram maken het creëren van filmpjes steeds meer een gewoonte bij de gebruikers. Een onderzoek van Cisco voorspelt dat in 2022 ruim 80% van de online content uit video’s zal bestaan.
New in town: Clubhouse
Ook lijkt er een nieuw social mediakanaal op te borrelen: Clubhouse! Misschien heb je de naam in de wandelgangen al voorbij horen komen. Deze semi-exclusieve app is nu alleen nog toegankelijk als je een uitnodiging ontvangt, maar meer en meer ondernemers lijken zich hierop te begeven (en dus wordt de kans dat jij direct aan kan schuiven een stuk groter!). Bij Clubhouse staat het plaatsen van drop-in audio chats centraal. Je kunt via voice memo’s in contact komen met mensen wereldwijd. Wij zijn benieuwd hoe deze app zich gaat ontwikkelen en ingezet gaat worden in 2021!
Nieuwe functies van Instagram en LinkedIn
En ook de “oude” vertrouwde social media grootheden blijven vernieuwen in 2021. Zo zal Instagram de livestream tijd van 1 naar 4 uur verlengen. Daarna blijft hij 30 dagen in het live archive, zodat je hem nog kan downloaden of aan IGTV kunt toevoegen. LinkedIn blijft ook uitbreiden en zet de lijn van vorig jaar voort om de bedrijfspagina’s meer functies te geven. Zo kun je nu ook een overzicht met producten kwijt. Ook zullen de opties uitbreiden wat betreft adverteren. Zo wordt er gefluisterd dat er een businessmanager voor bureaus wordt gelanceerd, targeting op basis van gedrag mogelijk is en je straks kunt adverteren op documenten.
Welke trend blijf jij volgen?