Je doelgroep bepalen lijkt simpel, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Veel ondernemers denken dat het verstandig is om een zo’n groot mogelijk publiek aan te spreken. Dat lijkt logisch, want meer kans op klanten toch? Uit ervaring kunnen wij je vertellen dat dit niet altijd de beste strategie is. Hoe specifieker je je doelgroep vormgeeft, hoe meer kans op echte klanten.
Hoe bepaal je je doelgroep?
Het is lang niet meer voldoende om alleen op demo- en geografische criteria te segmenteren. Mark Rutte en darter Raymond van Barneveld komen bijvoorbeeld beide uit Den Haag en zijn beide in 1967 geboren, maar of zij dezelfde behoefte hebben? Nee, hoogstwaarschijnlijk niet. De waarden die ten grondslag liggen aan hun gedrag zijn compleet verschillend. Het zijn de waarden die hun gedrag bepalen en niet de plaats waar ze wonen of hun leeftijd.
Segmenteren op waarden
Segmenteren op waarden zorgt ervoor dat je de drijfveren, gedrag en normen van je doelgroep achterhaalt en daarop kunt inspelen. Maar ‘Hoe bepaal je een doelgroep aan de hand van waarden’? hoor ik je denken. Dat is eigenlijk niet zo moeilijk.
Met deskresearch kun jij jouw doelgroep op basis van waarden segmenteren.
Doelgroepanalyse via een model
Je hebt als ondernemer al vaak een beeld van een doelgroep in je hoofd. Welke waarden en levensstijl passen daarbij en kloppen deze met het beeld dat je in je hoofd hebt? Je kunt een lijst met waarden gebruiken als houvast om je doelgroep te bepalen of handig gebruik maken van de samengestelde leefstijl groepen van verschillende onderzoeksbureaus zoals Motivaction. Zij beschrijven zeer uitgebreid 8 verschillende leefstijl groepen op basis van waarden, ambities, maatschappelijke en politieke voorkeur en sociale relaties.
De ijkpersoon
Maak een specifieke doelgroep. Het is goed om jouw gesegmenteerde doelgroep smoel te geven. Dit kun je doen door een ijkpersoon of persona te visualiseren. (Tip van flip: Canva is ideaal hiervoor)
Een ijkpersoon geeft in één oogopslag een goed (sfeer)beeld van jouw doelgroep op basis van de belangrijkste waarden.
Naast beeld beschrijf je kort de belangrijkste waarden en enkele demo- en geografische kenmerken want die geven je in de volgende stappen meer richting.
Beschrijf de Pain en Gain
Segmentatie CHECK. Ijkpersoon CHECK. Wil je écht alles uit je doelgroep halen? Achterhaal dan de pain en gain van je doelgroep door ze het hemd van het lijf te vragen.
De gain is de behoefte die je doelgroep heeft en de pain is de onmogelijkheid om die behoefte ook daadwerkelijk te bevredigen.
Aan jou de taak om de pain op te lossen door in te spelen op de gain met jouw product of dienst.
Marketing doelgroep bepalen
Wil je hulp om jouw gespecificeerde doelgroep te bereiken? Dan geven wij graag online ondersteuning om de marketing doelgroep te bereiken!
Wil je concreet aan de slag om je doelgroep te bereiken via e-mailmarketing? Bekijk dan deze blogs:
Waarom Mailblue de beste e-mailmarketing software is voor jouw bedrijf!
Succesvol webinar organiseren: van idee naar uitvoering in 10 stappen