Bloggen. Iedereen doet het tegenwoordig. Zo moeilijk kan het dus niet zijn, zou je denken. Toch is het schrijven van een goede blog voor de een makkelijker dan voor de ander. In deze blog 10 schrijftips waarmee je heel concreet aan de slag kunt.
Twijfel je of je überhaupt moet bloggen? In onze ogen heeft een blog echt toegevoegde waarde. Een blog:
- is een geweldige manier om te laten zien dat je deskundig bent en om je kennis te delen.
- is goed voor je personal branding: je geeft iets van jezelf bloot aan mensen die je niet kent.
- geeft je de mogelijkheid om het gesprek aan te gaan: het maakt je transparant en herkenbaar.
- vergroot je vindbaarheid op internet.
- zorgt ervoor dat je bouwt aan je netwerk en naamsbekendheid zonder dat je de deur uit hoeft.
- zorgt ervoor dat je makkelijker gevonden wordt via Google, maar ook op social media.
Gevolg? Je krijgt meer bezoekers op je blog, en daarmee op je website. Je vergroot hiermee je naamsbekendheid. En meer bezoekers betekent meer potentiële nieuwe klanten.
1. Beperk je tot één onderwerp
Beperk je in je blog tot één onderwerp. Doe je tijdens het schrijven nieuwe ideeën op, verwerk die dan niet in deze blog, maar schrijf er later een nieuwe blog over. Twee vliegen in één klap!
2. Wijd niet teveel uit
Internetters zijn ongeduldig, surfen van site naar site en hebben een korte aandachtsspanne. Je moet ze direct boeien en niet te lang vasthouden. 500 woorden is prima. Deze blog is een uitzondering 😉
3. Een goede blog is persoonlijk
Niet veel mensen zijn geïnteresseerd in wat je vanmorgen gegeten hebt of hoe oud je kat is. Denk dus na wát je vertelt, maar juist die persoonlijke noot zorgt voor herkenning bij je lezers en geeft je blog een menselijke touch. Gebruik het woordje ´ik´, durf je mening te geven en deel ervaringen.
4. Schrijf actief
Maak niet te lange zinnen en houd je zinnen actief. Vermijd werkwoorden als ‘worden’ en ‘zullen’. In plaats van Deze blog wordt vooral gelezen door bakkers schrijf je Vooral bakkers lezen deze blog.
5. Gebruik zoekwoorden
De lezer moet in één oogopslag weten waar de tekst over gaat. Zorg dat in koppen en in de tekst sleutelwoorden staan waar je business om draait. Waar googelt jouw klant op? Laat deze woorden regelmatig terugkomen, maar forceer het niet. Je schrijft allereerst voor je lezer (je tekst moet lekker lezen!) en daarna voor de zoekmachine. Een handige plugin is de SEO plugin van Yoast voor WordPress.
6. Maak lijstjes
Opsommingen zijn goed scanbaar, ze bieden structuur, doen het goed bij de zoekmachine en het schrijft prettig. Een artikel als ’10 schrijftips voor een goede blog’ is dan zo geschreven…
7. Gebruik dezelfde schrijfstijl
Om de herkenbaarheid te bevorderen is het goed om in al je artikelen dezelfde schrijfstijl te gebruiken. Kies consequent een zakelijke of juist informele toon, schrijf actief en houd het bij zo’n 500 woorden.
8. Gebruik tussenkopjes
Tussenkopjes maken je tekst overzichtelijk. Daarmee kom je de haastige lezer tegemoet; hij scant een tussenkop en weet meteen of het voor hem interessant is om verder te lezen.
9. Gebruik links
Schrijvers hebben de neiging de hele wereld uit te leggen. Op het internet hoeft dat niet: alle feiten staan al online. Wijd niet uit maar verwijs. Dat scheelt je meteen een hoop (onnodige) tekst.
10. Beeld is belangrijk voor een goede blog
Teveel tekst schrikt af. In een goede blog wissel je tekst af met media zoals video, audio en mooi beeld.
Wij hopen dat deze tips je helpen met het schrijven van een goede en vooral leuke blog. Laat gerust een reactie achter, wij zijn benieuwd of jij nog aanvullende tips en/of vragen hebt.
Ook interessant voor je:
- 7 stappen om te starten met bloggen
- 5 tips om te blijven bloggen
- 10 praktische stappen om te starten met je nieuwsbrief