Gebruik jij Google Analytics om de prestaties van jouw website te meten? Dan zal het je vast niet zijn ontgaan: Google Analytics heeft een hele grote update gekregen! Oftewel, Google Analytics 4 (GA4) is in het leven geroepen! Maar wat houdt deze update in, is het verstandig om je account nu al te upgraden en wat zijn nu eigenlijk de verschillen met Universal Analytics? Wij leggen het je uit!
Wat is Google Analytics 4?
Google Analytics 4 is de opvolger van Universal Analytics. Met Universal Analytics kunnen gebruikers data over hun website verzamelen en analyseren. Zo kun je bijvoorbeeld inzien hoe bezoekers zich op jouw website bewegen, welke pagina’s het vaakst bezocht worden, via welke apparaten jouw website het meest wordt bezocht, en nog veel meer. Google Analytics 4 is een upgrade van deze superhandige marketingtool, waarmee het gebruiksgemak van de tool is verbeterd. Daarnaast profiteer je met deze update van nog meer automatisch gegenereerde inzichten!
Wat is er allemaal nieuw in Google Analytics 4?
Erg leuk die update, maar wat kun je er nu eigenlijk van verwachten? Wij online marketeers zijn natuurlijk razend benieuwd naar wat de voordelen zijn van deze upgrade en welke nieuwigheden het met zich meebrengt. We zijn er eens ingedoken en merken de volgende grote veranderingen op:
- Website- en appgegevens
Google Analytics 4 verzamelt website- én appgegevens. Hierdoor krijg je een beter en vollediger beeld van de klantreis die jouw bezoekers doorlopen. - Privacyopties
Door de huidige, strenge privacywetgeving is het niet gek dat Google ook hier rekening mee houdt. GA4 biedt bijvoorbeeld ook opties aan voor metingen zonder cookies en gedrags- en conversiemodellering. - Machine learning
Machine learning of machinaal leren, kun je zien als een vorm van kunstmatige intelligentie die als het ware leert van data en deze informatie kan gebruiken om prestaties te verbeteren. Google Analytics 4 gebruikt dit om voorspellingen te maken over het toekomstige gedrag van websitebezoekers op basis van de beschikbare data. Superhandig, want hierdoor kun jij jouw online marketingstrategie nog sterker maken! - Gebeurtenissen
Google Analytics 4 verzamelt data op basis van gebeurtenissen in plaats van sessies. Dit betekent dat alle interacties op een website worden gemeten als een gebeurtenis, terwijl dit eerder bij Universal Analytics werd gemeten als diverse hits. Om een voorbeeld te schetsen: het starten van een sessie, de paginaweergaven en bijvoorbeeld het invullen van een formulier worden gezien als een gebeurtenis. - Parameters
Je kunt in Google Analytics 4 parameters geven aan gebeurtenissen. Hiermee voeg je extra informatie toe aan een bepaalde gebeurtenis. Naast dat je dit zelf kunt instellen, worden er ook een aantal parameters automatisch verzameld. Denk aan language, page_location, page_referrer, page_titel, en meer.
Kun je Universal Analytics blijven gebruiken?
Nu gebruik je Universal Analytics mogelijk al jaren en vraag je jezelf af of je deze versie kunt blijven gebruiken. Het antwoord is, ja. Op dit moment kun je de vertrouwde Universal Analytics nog blijven gebruiken zoals je gewend bent. Of het slim is, is een ander verhaal. Wij raden je dan ook aan om je account zo snel mogelijk te upgraden naar GA4. Waarom? Om twee redenen om precies te zijn. We zetten ze hieronder voor je op een rijtje.
Waarom upgraden naar Google Analytics 4?
- Universal Analytics verdwijnt. Je kunt deze versie blijven gebruiken tot 1 juli 2023. Na deze datum verzameld deze versie geen data meer voor je en is het echt tijd om afscheid te nemen. Nu denk je wellicht dat je nog voldoende tijd hebt, want juli… dat duurt nog wel even. Toch raden we het je aan om er het liefst vandaag nog mee aan de slag te gaan, vanwege reden twee.
- De tweede, en misschien wel belangrijkste reden, om nu te upgraden heeft te maken met data. Wanneer je namelijk overstapt naar GA4 verlies je alle data die je tot nu toe hebt verzameld. Je begint weer met een schone lei. Hoe eerder jij er dus voor zorgt dat je jouw account upgradet naar GA4, des te meer websitedata jij ter beschikking hebt wanneer Universal Analytics stopt.
Heb ik nog toegang tot de data in Universal Analytics?
Schiet je nu meteen in de paniek, omdat je met Google Analytics 4 helemaal opnieuw begint met het verzamelen van data omtrent websiteprestaties? No worries! Dat je per 1 juli 2023 geen data meer kunt verzamelen via Universal Analytics, wil niet zeggen dat je jouw data niet meer kunt inzien. Op dit moment is bekend dat de data in Universal Analytics tot minstens 1 januari 2024 beschikbaar blijft. Pfiew!
Is Google Analytics gratis?
Gebruik jij nog geen Google Analytics, maar zou je hier na het lezen van dit blog graag mee aan de slag willen? Of vraag je je af of er aan GA4 kosten zijn verbonden? Dan hebben we goed nieuws voor je! Google Analytics is een gratis tool waarvoor je niets hoeft te betalen. Niks, noppes, nada, niente! Het enige wat je nodig hebt om een Google Analytics account aan te maken is een Google-account. Maar hè, die is ook gratis! Dat is lekker, toch?! Doe er dus je voordeel mee.
Ben je benieuwd hoe je jouw Universal Analytics account kunt upgraden naar Google Analytics 4? Stay tuned! Binnenkort delen we een handleiding met je, waarin je alle stappen kunt vinden voor het instellen van jouw GA4 account.
Ook interessant om de vindbaarheid van je website te verbeteren: