Hoe schrijf ik een nieuwsbrief die trekt?

Hoe schrijf ik een nieuwsbrief die trekt?

Je wil natuurlijk graag dat zoveel mogelijk mensen jouw nieuwsbrief openen. Maar de realiteit is dat jouw klanten en collega’s vaak tientallen mails per dag krijgen en veel daarvan verdwijnen direct in de prullenbak. Als je niet wil dat jouw mail daartussen belandt, is het belangrijk dat je een mail schrijft die de aandacht trekt. Hoe zorg je er nou voor dat ze jouw mail wél lezen? Wij geven je een paar tips.

  1. Schrijf een pakkende onderwerpregel

Het is vast geen geheim meer voor jou dat de onderwerpregel belangrijk is, dus denk hier goed over na. De onderwerpregel is namelijk het eerste wat iemand van jouw mail ziet, en aan de hand van wat je in deze regel neerzet besluit je publiek om je e-mail wel of niet te openen. Maak je ontvanger nieuwsgierig, doe een belofte of verleid hem zodat hij wordt getriggerd om je mail te openen.

  1. Maak het persoonlijk

Wij mensen vinden het fijn als iets specifiek aan ons gericht is. Schrijf je mail dus niet naar een hele groep, maar naar één persoon. We zijn geneigd om als we naar een groep spreken veel algemener te praten. Door naar één persoon te spreken maak je je mail dus ook meer betrokken.

  1. Denk goed na over je “Call to action”

In je mail zet je meestal een call to action. Je wilt dat je lezers bijvoorbeeld doorklikken naar je blog, dat je lezers kijken naar je nieuwe product of dat ze contact met je opnemen. Dat is uiteindelijk waar je hele mail om draait. Het is dan ook belangrijk dat je een sterke call to action hebt. Een simpele ‘klik hier’ is dan soms niet genoeg. Wil je echt iemand trekken, doe dan een belofte over de waarde van de klik. Zo zou je bijvoorbeeld bij deze blog kunnen zeggen: ‘Lees snel deze handige e-mail tips’.

Een ander belangrijk punt om op te letten bij het schrijven van een call to action is dat je gedurende de hele mail je lezer aanspoort voor één actie. Je wilt vast dat je lezer bijvoorbeeld je nieuwe blogartikel leest én je nieuwe product bekijkt én je nieuwe E-book downloadt, maar meerdere acties in één mail leiden enorm af. Één ding is genoeg.

  1. Geen onnodig moeilijk taalgebruik

Vast erg herkenbaar; je kan praten als een ekster maar bij het schrijven van een mail ga je ineens heel goed nadenken hoe je zinnen formuleert. Langen zinnen met moeilijke woorden, daar houdt toch eigenlijk helemaal niemand van? Houd het makkelijk, schrijf zoals je praat. Zo zal je lezer ook sneller een klik met je voelen.

 

Ga eens bij jezelf na, wanneer open jij een e-mail? En scrol jij door jouw inbox?

 

Ook interessant voor je:

Reageer

Verder lezen