Een beeld zegt meer dan 1000 worden. Cliché? Absoluut, maar in de online wereld is dit zeker van toepassing! Tegenwoordig kun je er met platformen zoals Instagram, Pinterest en TikTok niet meer omheen. Van video’s en afbeeldingen tot stories en gifjes. Dagelijks vult de online wereld zich met ontelbaar veel visuele content. Met resultaat! Het gebruik van zowel foto als video kan jouw bedrijf veel opleveren, maar waar kies je voor? Wij vertellen je graag meer over de do’s and don’ts van beide.
Social media post: laat jezelf zien
Persoonlijke content. Neem het maar van ons aan: tegenwoordig zijn (potentiële) klanten geïnteresseerd in jouw verhaal. Om jouw boodschap online extra kracht bij te zetten kun je gebruikmaken van beelden. Vooral op social media kunnen beelden bijna niet meer ontbreken.
Visuele content krijgt maar liefst 94% meer views op social media en daarnaast wordt het gemiddeld 40 keer sneller gedeeld dan tekst.
Maar wat voor soort foto’s scoren wel of niet? Het is ten eerste een grote no go om zomaar afbeeldingen van Google te plukken. Wanneer er copyright op de afbeeldingen rust en je geen toestemming hebt van de maker, riskeer je hoge boetes. Iets waar je natuurlijk niet op zit te wachten.
Geen gratis stockfoto’s
Daarnaast maken veel bedrijven ook gebruik van gratis stock-foto’s. Wij zijn er geen voorstander van, maar als je ze gebruikt, kijk dan eens op sites als Pexels, Unsplash en Kaboompics halen. Waarom wij geen fan zijn van stockfoto’s? Naast het feit dat het niet direct de uitstraling van jouw bedrijf weergeeft, loop je bij het gebruiken van stockfoto’s het risico dat dezelfde afbeeldingen ook te zien zijn op de communicatiekanalen van andere bedrijven. Wanneer jij deze afbeeldingen ook deelt heb je geen unieke content. Zonde, want hierdoor onderscheid je jezelf niet. En zeg nou zelf, dat is toch wat je wilt?
Social media content
De beste keuze voor social media content blijft toch om zelf afbeeldingen te (laten) maken. Dit hoeft echt niet per se met een dure camera, want tegenwoordig kunnen de meeste telefoons ook mooie foto’s maken. Toch kan het laten maken van foto’s zorgen voor een extra professionele uitstraling.
Wij laten regelmatig professionele foto’s maken van onszelf en onze werkomgeving. Een leuke ervaring die daarnaast ook veel moois oplevert. Het laat meteen zien wie we zijn en waar we voor staan. Deze foto’s kun je onder andere bewonderen op ons Instagram account.
Engagement met videomarketing
Heb je naast foto’s ook weleens gedacht aan videomarketing? Bij videomarketing gaat het om het promoten van producten, merken en diensten door middel van video.
Wist je dat visuele content 600.000 keer sneller wordt opgenomen dan tekst?
Video’s kun je niet alleen plaatsen op social media maar bijvoorbeeld ook op je website. Dat laatste is trouwens een aanrader want Google loves video’s! De kans is namelijk groot dat je een hogere ranking krijgt in de zoekmachines wanneer je een video op je website hebt staan.
Het inzetten van video marketing heeft ook een keerzijde. Zo kost het produceren van een video over het algemeen veel meer tijd, energie (en eventueel ook geld) in vergelijking met het schrijven een tekst of het maken van een foto. Maar je krijgt er dan wel wat voor terug. Benieuwd wat de toegevoegde waarde is van video marketing? Wij zetten de belangrijkste voordelen voor je op een rijtje:
- Met video kun je bepaalde emoties oproepen bij jouw doelgroep.
- Video is veelzijdig.
- Video is goed voor de online zichtbaarheid.
- Video’s op social media zijn shareable.
- Videobeelden kunnen ook ingezet worden voor employer branding.
Voor je aan videomarketing begint is het verstandig om een aantal dingen in het achterhoofd te houden. Maak een video, vooral op social media, niet té lang. Alhoewel visuele content sneller de aandacht krijgt, zijn mensen ook geneigd om hun aandacht sneller te verliezen wanneer filmpjes oneindig lang duren. Gebruik ondertiteling bij een video, niet iedereen heeft geluid aanstaan namelijk. Daarnaast is het ook niet aantrekkelijk om te kijken naar een video waarin je dienst of product overduidelijk wordt gepromoot. Maar nu je dit allemaal hebt gelezen, ga jij dat sowieso niet doen 😉
Waar je ook voor kiest, vergeet niet dat visuele content deel uitmaakt van de huisstijl van jouw bedrijf. De huisstijl moet niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, maar ook herkenbaar. Kies en creëer daarom afbeeldingen en/of video’s die echt bij het bedrijf passen en aansluiten op jouw communicatiekanalen.