Nummer 1 versiertruc: sales funnel maken
Hoe verleid je je publiek en zorg je dat je ze niet alleen bereikt, maar ook aan je bindt als klant? Nou, met een sales funnel! Dagelijks vliegt deze term flink wat keren door het kantoor bij ons. Een goede sales funnel leidt je doelgroep namelijk vanaf je advertentie of insta post naar een betaalde conversie. We horen je al denken: hoe doe je dat dan precies? Nou, door ze op het juiste moment te versieren. Let’s talk about funnels!
Wat is een sales funnel?
Een sales funnel kun je zien als een trechtervorm met daarin verschillende stappen binnen de klantreis die je doelgroep aflegt van contactmoment naar de aankoop. Je klant doorloopt daarin verschillende fases waarvoor het AIDA-model een belangrijk model voor veel marketeers is. Dit model draait om verschillende overwegingsfases van een klant: attention, interest, desire en action. Het zorgt ervoor dat je de aandacht van klant krijgt, vasthoudt en leidt naar jouw product of dienst. Je maakt hem in deze reis betrokken en attent dat jij de oplossing biedt voor zijn probleem. Veel klanten hebben meerdere contactmomenten nodig voordat ze op aankoop overgaan. In je sales funnel zet je deze contactmomenten strategisch in en laat je ze elkaar logischerwijs opvolgen.
Hoe kun je een goede sales funnel bouwen?
Hoe werkt dat dan in de praktijk? Nou, in plaats van dat je lukraak posts maakt voor Insta en je nieuwsbrief stuurt, maak je er een doordacht verhaal van. Tijdens deze reis laat je jouw (potentiële) klant meerdere malen met jou in aanraking gekomen waardoor hij verschillende kanten van je leert kennen en de urgentie gevoed wordt om jouw oplossing voor zijn probleem te kopen. Een goede sales funnel bestaat uit meerdere strategische contactmomenten die een logische opvolging van elkaar vormen en hem leidt naar bijvoorbeeld jouw duurste programma.
Meer lezen?
Wat is jouw openingszin?
Je sales funnel is zo sterk als je openingszin. Jep, je eerste contactmoment is mega belangrijk om de juiste mensen te bereiken en in je trechter te krijgen. Stokt het daar, dan loop je je ideale klant mis. Bovendien heeft een sales funnel niet voor niets een trechtervorm: niet iedere lead converteert. Dus. Denk nog eens even goed na, wat is jouw favo openingszin?
(Mocht je een wing(wo)man nodig hebben? Plan eens een kennismakingsgesprek met ons in! We denken graag met je mee! ;-))