Je kunt er tegenwoordig echt niet meer omheen. Podcasts zijn booming. Iedereen, maar echt iedereen doet het. Wat je ook wilt luisteren, er is aanbod genoeg. Een boek, een interview tussen twee interessante marketeers, een show over Fins eten, een wekelijkse column over curling, een detective spel of een talkshow over een nieuwe serie op Netflix, noem het maar op. Het is online te vinden.
Wat is een podcast?
Even in het kort. Een podcast is een soort radioprogramma dat je overal en altijd kunt beluisteren. Je kunt zo’n podcast online beluisteren door te downloaden of te streamen.
Podcasts bestaan al sinds 2004 maar zijn destijds niet echt goed ontvangen door het grote publiek. Pas sinds ongeveer een jaar is de podcast hip geworden. En nu is het de normaalste zaak van de wereld als je op een familiefeest, zittend in een kringetje, je oom hoort zeggen: “Ik luisterde van de week een podcast, die moet je ook echt luisteren!”.
Waarom werkt een podcast nu wel?
De podcast is dus officieel geboren in 2004. Let’s be fair, toen hadden wij nog uitklap nokia’s of hadden we misschien net een smartphone, maar zeker geen 5gb internet. Je luisterde een podcast door uren te wachten tot hij was gedownload en daarna te rommelen met allerlei kabels om de podcast te kunnen overzetten van je pc naar je mp3-speler. De technologie was gewoon nog niet genoeg ontwikkeld.
Nu kunnen we alles gewoon direct streamen via onze smartphones, easy! Tevens zijn we allemaal enorm druk met werk, sociale aangelegenheden, gezond leven, sporten en genoeg slapen. We kunnen soms de tijd niet meer vinden om blogs te lezen of video’s te bekijken. Een podcast luisteren kan daarentegen bijna altijd en bijna overal. In de trein of auto naar je werk of zwetend op je crosstrainer? Geen probleem.
En voor de marketeers onder ons, maar liefs 67% van de podcastluisteraars vindt het prima om commerciële boodschappen te horen die nuttig voor hen zijn. Vooral als aanvullend marketinginstrument zijn podcasts geschikt. Reclame maken via podcasts kan dus prima.
Laat jouw gouden keeltje horen
Als jij alles wat je tot nu toe hebt gelezen interessant vindt, maar alsnog niet helemaal overtuigd bent dan snappen we dat. Nieuwe kanalen zijn altijd leuk en vernieuwend, maar kunnen voor ons ondernemers soms ook wat spannend zijn. Want wat betekent dit voor je mediamix? En moet je hier nu ook al aan gaan meedoen?
Wij zeggen, doen! Zeker omdat podcasting nu nog als redelijk vernieuwend medium wordt gezien. Je kunt nu nog een early adopter zijn. En podcasts kun jij waarschijnlijk voor enorm veel dingen in jouw onderneming gebruiken. Lanceringen van nieuwe producten, updates rondom je bedrijf, interviews met interessante mensen uit je vakgebied of gewoon andere interessante verhalen. Je hebt alleen een goede microfoon en opnamesoftware nodig, en dan kun je ze al delen!
En, wat zeg jij? Power to the podcast?