Hoe kun je social media interactie verhogen?
Hoeveel interactie op social mediakanalen zoals Instagram, Facebook of LinkedIn heb jij op dit moment? Je interactie op social media verhogen kan uitdagend lijken, maar zorgt vooral voor meer betrokkenheid bij je doelgroep, een grotere fanbase en … meer leads. Bovendien is het een goede manier om je plek in het algoritme te veroveren en zorg je er zo voor dat die mooie content zichtbaar is bij meer mensen. (Wel zo fijn voor al die tijd die je erin investeert!) Vrij belangrijk puntje voor je social media strategie dus! Maar hoe ga je de interactie aan?
Waarom is social media interactie verhogen zo belangrijk?
Social media interactie verhogen, oftewel in contact komen met je doelgroep, zorgt ervoor dat je bouwt aan een connectie met voor jouw bedrijf waardevolle mensen. Hoe sterker de connectie, hoe meer kans je maakt om je doelgroep te verleiden om over te gaan op een gewenste actie. Denk aan het aanvragen van een weggever of kopen van je nieuwe challenge. Het schept bovendien meer inzicht in wat hen bezighoudt en vergroot je zichtbaarheid in het algoritme. Genoeg redenen dus om de reacties, likes, deelacties en saves uit te lokken. Staat bij jou regelmatig de teller op 0 reacties op je social media posts? Lees gauw verder om te ontdekken hoe je hier verandering in brengt!
Hoe zorg je voor meer interactie op social media?
Je kunt interactie op social media op verschillende manieren stimuleren. Het begint natuurlijk bij het maken van (zoals we dat hier in Brabant zeggen) keigoede content. Wees persoonlijk op social media en consistent en post regelmatig, maar zorg er ook voor dat je verhaal staat als een huis. Consistent posten zorgt niet alleen voor meer zichtbaarheid in het algoritme, maar ook voor herkenning bij je volgers.
Zorg er daarnaast voor dat je de volgende checklist voor meer social media engagement af kunt tikken om je post nog net even dat extra zetje te geven!
Checklist voor interactieve content
- Voeg een prikkelende call to action toe aan het einde van de posts. Wat wil je dat de mensen doen na het lezen van je post? Je hebt hun aandacht, zonde om er niets meer te doen toch? Loods ze met je woorden door naar een volgende gewenste actie. Bijvoorbeeld om door te klikken naar je website via de link in je profiel, de post op te slaan of een reactie achter te laten op een interessante vraag. In de stories kun je hier met polls, quizjes en open vraag stickers extra goed op inspelen.
- Voeg locaties toe aan je posts om meer zichtbaarheid te krijgen. Zeker op Instagram doe je er goed aan om locaties toe te voegen van relevante horeca of steden.
- Voeg relevante hashtags toe om je vindbaarheid te vergroten.
- Benoem je iemand met een account in de post? Tag degene dan in je post of Instagram story. Plaats je een update op Instagram? Overweeg de collab functie in te schakelen om de post op beide profielen te plaatsen (en je zichtbaarheid te verdubbelen!).
- Vraag bekenden om je bericht te liken en reacties te plaatsen. De eerste reacties zijn goud waard, want deze lokken vaak andere reacties uit!
- Reageer actief op reacties van anderen onder je posts en probeer hierin oprecht het gesprek met ze aan te gaan door door te vragen en niet alleen met een gesloten reactie te reageren (zoals ‘bedankt!’).
- Ontdek wat de beste tijd is om te plaatsen op jouw social media kanalen.
Succes!
Wat is jouw geheim om interactie op social media uit te lokken? Deel het hieronder in een reactie!