Je bent ondernemer. Je website is op orde en je doet je best om online klanten te trekken. Nu wil je starten met bloggen om je naamsbekendheid en expertstatus te vergroten en je (potentiële) klanten te informeren en vooruit te helpen. Maar waar begin je als je gaat starten met bloggen?
Even vooraf: onderschat bloggen niet. Het kost tijd en energie, en wil het effect hebben, dan moet je met enige regelmaat een artikel publiceren. Ga dus bij jezelf na of je die tijd en energie wilt investeren.
1. Bepaal je doelgroep
Voor een blogartikel geldt hetzelfde als voor een nieuwsbrief: denk aan je potentiële lezers, wie wil je bereiken? Stel vast wat je belangrijkste doelgroep is en je eventuele secundaire doelgroepen. Zorg dat je weet wat er speelt bij de mensen die je wilt bereiken. Ken hun interesses en informatiebehoefte. Vraag eventueel vooraf aan een aantal mensen uit je doelgroep waar zij meer over willen weten.
Wie je doelgroep is, hangt nauw samen met wat je met je blog wilt bereiken. Als je voornamelijk wilt informeren, mik je op een bredere doelgroep. Gaat het je vooral om het aanzetten tot actie, dan moet je je richten op mensen die het eens zijn met jouw visie en zich herkennen in wat je te bieden hebt.
2. Bepaal de frequentie
Hoe vaak ga je bloggen? Even kort door de bocht: hoe meer je (interessant) blogt, hoe groter je online zichtbaarheid. Het verschilt nogal of je 4x per jaar blogt of iedere dag. Kies in ieder geval een vaste frequentie. Om onder de aandacht te blijven, is 1x per maand tot 1x per week aan te raden. Een blog hoeft niet altijd een heel artikel te zijn; het mag af en toe best een kort berichtje zijn met een handige tip.
3. Bepaal de indeling van je blogartikel
Bloggen begint met schrijven. Spuien tot je niet meer kunt en dan schrappen en tweaken. Voor de leesbaarheid is een duidelijke rode draad van belang. Vaste onderdelen zijn: een aansprekende titel die prikkelt, een inleiding (wat ga je vertellen in het blogartikel), de kern (jouw boodschap) en een conclusie. In de blog 10 schrijftips voor een goede blog kun je lezen hoe je je blog goed opbouwt.
4. Welke onderwerpen laat je aan bod komen?
Als je eenmaal de basis hebt gelegd, ga je nadenken over onderwerpen voor je blogartikelen. In de blog Onderwerpen voor bloggen: hoe kom je eraan? wordt uitgelegd hoe je aan concrete onderwerpen komt voor blogartikelen zodat je nooit zonder inspiratie zit.
5. Starten met bloggen: DOEN
Bloggen is vooral een kwestie van doen. En daar gaat het vaak mis. Want waar vind je de tijd om een artikel van 500 woorden uit je mouw te schudden? Om bijpassende beelden te zoeken, het artikel op je website te zetten en te promoten? In dit blogartikel 5 tips om te blijven bloggen laten we je zien hoe je het wél volhoudt zonder dat je jezelf tot waanzin drijft.
6. Je blog activeren
Als je minimaal 2 artikelen klaar hebt, kun je je blogs gaan plaatsen. Wij zijn voorstander van een blog op je eigen website: zo haal je bezoekers naar je website waar ook je producten/diensten te vinden zijn. Wel zo praktisch! Als je niet zelf je blog kan integreren op je website, vraag het dan even na bij je webbouwer.
Denk vooraf na hoe je de overzichtspagina wilt vormgeven: zet je er alleen de titels van je blogs op of ook samenvattingen, gebruik je grote of kleine afbeeldingen, wel of geen sidebar? Kortom, neem wat tijd voor het denkwerk. Gelukkig is dit eenmalig.
7. Promoot je blog
Mooi. Nu ben je klaar. Of niet? NEE!! Je kunt achteroverleunen en hopen dat de bezoekers naar je blog komen… Nou, vergeet het maar: dat gaat niet gebeuren. Zolang je geen bekende Nederlander bent, zal je echt in actie moeten komen. Je zult je blog moeten promoten. Dat kan in je nieuwsbrief en op social media. Deel je blog bijvoorbeeld herhaaldelijk via Instagram, Facebook en/of LinkedIn.
Zo. Nu ben je echt klaar. Voor even dan. Tot de volgende blog zich aandient. En wil je het goed doen, dan is dat al best snel… Geniet maar even van je rust! 😉
Ben jij al aan het bloggen?
Ook interessant voor je:
- 7 tips voor een onweerstaanbare webtekst
- Praktisch aan de slag met social media
- Goed beeldmateriaal voor je blog, social media, nieuwsbrief of website