Webinar deelnemers werven: 6 tips voor een volle zaal

Webinar deelnemers werven: 6 tips voor een volle zaal

Wil je als ondernemer graag een webinar organiseren om bijvoorbeeld je producten of diensten onder de aandacht te brengen? Met alleen een goed idee ben je er helaas nog niet. Je hebt natuurlijk ook deelnemers nodig. Maar hoe krijg je deze nou precies? Webinar deelnemers werven hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. We delen graag een aantal tips met je, zodat je in no time de juiste deelnemers voor je webinar hebt gevonden.

  1. Kies het juiste moment om je webinar deelnemers te werven

Weet je niet goed wanneer je jouw webinar het beste kunt geven? No worries, we’ve got you covered! Uit onderzoek is gebleken dat dinsdag, woensdag en donderdag de beste dagen zijn voor het geven van een webinar. Ook de zaterdagochtend is een goede optie. Maak hier dus zeker gebruik van! Plan je webinar daarnaast ook op een goed tijdstip in. Kijk bijvoorbeeld wanneer je doelgroep het actiefst is op social media en je website. Ook kun je testen welk tijdstip het beste is door naar je vorige webinars te kijken. Voor welke webinars heb je de meeste aanmeldingen gekregen? En hoeveel mensen zijn daadwerkelijk aanwezig geweest? Dit kan namelijk per bedrijf verschillen. Zo zal voor het ene bedrijf het geven van een webinar om 10:00 uur het beste werken, en voor de ander juist om 17:00 uur of 19:00 uur.

  1. Bepaal de doelgroep

Het is heel belangrijk dat je de doelgroep van het webinar dat je gaat organiseren bepaalt, vooral als je hiermee leads en sales wilt genereren. Wellicht heb je een hele hoop deelnemers weten te werven, dat is mooi! Maar als ze niet voldoen aan de doelgroep, dan is de kans groot dat de deelnemers vervolgens niet overgaan tot de aankoop van je product. En dat zou natuurlijk erg jammer zijn. Focus dus op het verkrijgen van de juiste deelnemers door goed te kijken naar je doelgroep. Maak deze zo specifiek mogelijk, zodat je daarna gemakkelijk je potentiële deelnemers (en hopelijk dus ook potentiële klanten) kunt vinden.

Focus dus op het verkrijgen van de juiste deelnemers door goed te kijken naar je doelgroep.

Doelgroep bepalen

  1. Maak de aanmeldprocedure gemakkelijk

Het aanmeldproces is net zo belangrijk als het promoten van je webinar. Je potentiële deelnemer is op de hoogte van je webinar en wil zich graag inschrijven. Zorg ervoor dat hij of zij dit zo snel en gemakkelijk mogelijk kan doen. Als de aanmeldprocedure niet eenvoudig is, is de kans groot dat mensen af gaan haken. Plaats bijvoorbeeld een opvallende button voor het aanmelden, maak het inschrijfformulier niet te lang en communiceer duidelijk wanneer en hoe laat het webinar plaatsvindt.

  1. Maak een plan voor de promotie van je webinar

Voordat je lukraak begint met het promoten van je webinar, is het goed om een plan van aanpak te maken. Het is belangrijk om dit te doen, zodat je geen promotiemiddelen inschakelt die voor jouw bedrijf misschien minder logisch zijn. Kijk dus goed naar je kanalen, de klantreis die je klant doormaakt en met welke contactpunten hij of zij in aanraking komt. Op deze manier krijg je snel een duidelijk beeld van waar en op welke manier je jouw webinar het beste kunt promoten. Kijk bovendien ook even op welke plek in de sales funnel het webinar een plekje krijgt. Zo kun je beslissen of het beter is om je webinar te adverteren of dat je het webinar bijvoorbeeld promoot wanneer iemand een e-book downloadt of zich voor de nieuwsbrief inschrijft.

Kijk goed naar je kanalen, de klantreis die je klant doormaakt en met welke contactpunten hij of zij in aanraking komt.

  1. Kanalen voor het werven van je deelnemers

Top! Je hebt een planning gemaakt. Je weet nu waarschijnlijk al wel een beetje welke kanalen je wilt gebruiken. Webinar deelnemers werven kan uiteraard op diverse manieren. Denk aan het versturen van een nieuwsbrief, het gebruik van social media en podcasts en het plaatsen van informatie op je website. Hieronder vertellen je met liefde en plezier hoe jij je webinar onder de aandacht kunt brengen. 

Zet je maillijst in

Om webinar deelnemers te werven, kun je een mail sturen naar de contacten die je al hebt verzameld. Deze data heb je al, dus het zou zonde zijn om hier geen gebruik van te maken, toch?! Als je ervoor kiest om een mail te sturen, dan zou je deze zo’n drie of twee weken voor het webinar kunnen versturen. Maak zeker gebruik van e-mailmarketing, want het is een erg effectieve manier om de mensen met wie je al een connectie hebt te bereiken. Door je huidige maillijst te gebruiken, kun je dus een deel van de doelgroep verder opwarmen voor je aanbod. Easy peasy!

Gebruik social media en podcasts

Daarnaast is het zeker niet verkeerd om gebruik te maken van social media. Het is namelijk the place to be voor het bereiken van zowel nieuwe als bestaande leads binnen je doelgroep. Wil je nieuwe mensen kennis laten maken met jouw producten of diensten? Maak dan een campagne aan voor de doelgroep die je wilt bereiken. Wil je juist je huidige doelgroep en volgers informeren? Dan zijn organische berichten voldoende. Je zou ook een podcast kunnen maken om meer informatie te geven over het webinar. Deze zou je wederom via social media kunnen promoten. Zoals je merkt, zijn de mogelijkheden eindeloos!

Informeer op je website

Webinar deelnemers werven kan natuurlijk ook gewoon via je website. Vergeet dus niet om ook hier te promoten. Plaats bijvoorbeeld een banner op je homepagina, update de evenementenkalender of schrijf een blog of nieuwsbericht om het webinar onder de aandacht te brengen. Gegarandeerd dat je op deze manier nog een aantal deelnemers meepakt!

webinar herinnering

  1. Stuur een herinnering

Yay! Het is bijna zover! Komt de datum van het webinar in zicht en heb je deze een paar weken geleden gepromoot via social media en mailtjes? Stuur en post dan ook nog even een herinnering. Het kan weleens voorkomen dat iemand je eerste mail geopend heeft, interesse heeft, maar zich nog niet direct heeft aangemeld. Ook is het mogelijk dat iemand vergeet wanneer het webinar nou precies plaatsvindt. Het kan dus geen kwaad om de dag voordat het webinar begint nog even een herinnering te versturen.

 

 

 

Reageer

Verder lezen